PAVLINA_SPEAKS

View Original

Svět je teď niche: (pop)Kultura

Tyhle Vánoce jsem byla totální Christmaszilla: Mariah Carey a koledy mi tu hrály od října. O to víc jsem přemýšlela, proč nejnovější film, který si můžeme jako rodina pustit společně, je Láska nebeská. Proč od roku 2003 nevyšlo nic, na co se všichni společně těšíme? Odpovědí jsou zase algoritmy.


Svět je teď niche: (pop)Kultura

Hledaly jsme s Theou pro #Trendspotting, co byl hudební hit tohoto léta a nebylo tam nic jasného jako Happy od Pharella nebo I Kissed a Girl od Katy Perry. Poznáváme Harryho Stylese, ale zbytek už navazuje na specifické TikTok / Reels trendy. Od Corn Song, Kate Bush, přes Light Switch, až po Money don't Jiggle.   

Trendspotter Redditu Matt Klein psal nedávno, že jako společnost už nemáme schopnost stvořit Madonnu nebo Beatles. Dua Lipa a Bad Bunny jsou aktuálně nejposlouchanějšími interprety na Spotify: pouští si je dvakrát více lidí než Beyoncé. A přitom o nich půlka lidí, co znám, nikdy neslyšela. To samé platí o memech, outfitech, nebo letních hitech. Pořád existují trendy, nebo hity, ale už jen pro segmenty. Společně a napříč už se nezamilováváme. 

Už žádný škatulkování

​TikTok roste a podařilo se mu vyzmizíkovat koncept sdílené kulturní zkušenosti. Každý dostáváme svůj personalizovaný feed a ním přesně to, co nás baví. 

Ale tak to bylo poslední deset let, slyším vás namítat. Ne tak úplně. Můj a váš Instagram vypadají na první pohled odlišně, ale doopravdy dost stejně. Vaření, krémy, štěňátka, svatební šaty, Lisabon, umění, memy ze Sexu ve městě: checklist "zájmů" snad každý třicetiletý holky.  

Ale můj a váš TikTok vypadají velmi odlišně. Ten můj až děsivě přesně vystihuje moje tajné quirks a kinks. (1) Necílí behaviorálně na "třicetiletý holky z Prahy", ale cílí jenom na mě. Ne kohokoliv jiného. A proto tam trávíme více času než na jakékoliv jiné platformě. 35 % lidí mezi 15-29 lety tvrdí, že by se mohli koukat na TikTok celý den a nezačali by se nudit. (6) Přesně tohle umí obsah na míru. 

TikTok je jen jedním z mnoha příkladů invidualizace. Na světě je osm miliard lidí a technologie nám efektivně umožňují cílit na každého z nich zvlášť. Tam, kde si marketéři donedávna rozkreslovali pět person, na které cílit, přichází detailní personalizace, která spíš připomíná čárový kód než jasně dané boxíky, do kterých sociodemograficky zapadnou ženy 30-35 let z Prahy. Proč je škatulkovat, když s přesným zacílením vyděláme více?, ptají se ty nejúspěšnější firmy. True that. 

Jenže bez škatulkování neexistuje sdílená zkušenost. Jen oddělené monology. Zábavnější, ale každý při tom koukáme jen do svého monitoru. 

Sleduju Spotify Wrapped svých kamarádů a nepřekrýváme se ani trochu. Bez škatulkování hrajeme každý na vlastním písečku. A to je příběh nejen o hudbě. Slyšíme už jen sami sebe a svůj feed. A ty, co jsou s námi v subkulturní echo chamber. (10) 

Proto přicházíme o možnost se kolektivně zamilovat do Macareny. Letní hit znamená nejen chytlavou linku, ale hlavně to, že hrál celé léto úplně všude. Vryl se nám každému do hlavy. Ale když se vám do feedu nedostane Dua Lipa ani jednou, sotva si jí zapamatujete. Natož abyste ji považovali za největší hit. Bez ohledu na to, že vaší nejlepší kamarádce hraje ze sluchátek nonstop. 

Wednesday jako case study

Ze sedmi videí, které vám TikTok servíruje, je jich vždy pět v patternu, který jste si vybrali. Jen dvě vám umožní nakouknout do jiné bubliny,vysvětloval na konferenci BrainBar Head of Policy TikToku Jakub Olek strategii technologického giganta.

Přestože na TikToku existuje tlačítko algoritmického resetu, málokdo o něm ví a hlavně ho ani nechce použít. Trvalo mi několik měsíců, stvořit si Pinterest i Twitter, aby mi přesně servírovali kombinaci štěňátek, Brada Pitta, židlí a F1. Nechci tuhle práci vymazat jedním klikem. 

Pět videí ze sedmi potvrzuje správnost volby a ještě utvrzuje lásku k subkultuře, kterou na síti sledujeme. I proto k niche tématům, máme silnější vztah. Starší studie Google ukazuje, že abyste prodali někomu auto, musíte se s ním potkat na 900 touch pointech. Vzhledem k tomu, že průměrný uživatel TikToku stráví na platformě 95 minut denně a jedno video má cca 30 vteřin, akceleruje tam láska k tématu rychleji než kdekoliv jinde. 

I proto jsme rychleji než kdy dříve přesvědčení:


1) O skvělosti interpreta / filmu / scény / módního střihu. Třeba tanečního vystoupení Jenny Ortegy v seriálu Wednesday.
2) O intenzitě nějaké trendu. V mém feedu to sdílí každý, tak je to trend!
3) O správnosti našeho přesvědčení o důležitosti / kvalitě trendu. Všichni ostatní si také myslí, že je to skvělé. 
4) O správnosti příslušnosti k fandom (4). A tím pádem i smysluplnosti nějaké akce. Jako natočit si vlastní Wednesday taneček. 

Tohle znamená externí akceleraci:


1) Pokud jste přesvědčení o tom, že je něco intenzivně skvělé, tak potom videa / memes / doporučení sdílíte dále mezi kamarády, kteří ve vaší sociální bublině nejsou. A ti to sdílí dále. Třeba typickou cestou Tiktok ---> Reels ---> WhatsApp. Nebo řetězovým e-mailem. 
2) Clickbaitové servery jako BuzzFeed žijí z titulků TikTok users can't get enough of this Wednesday dance scene. Které potom ponouknou i ty mimo specifickou subkulturu (= algoritmickou bublinu), aby si šli video pustit. Na platformě dle svého výběru.  
3) Vysoká popularita startuje meme / remix culture, která další sdílení akceleruje. Pro Creators je výhodné naskočit na trend: zvyšuje to jejich šanci stát se virálními. Přestože začali tanec Wednesday nejdříve napodobovat uživatelé na TikToku, záhy se k nim přidali i ti na Reels a na YouTube. A pak na sebe dlouho nenechali čekat i dance battles v reálném světě.  
4) Nejen na Twitteru se pak objevily memy, které celou mánii komentovaly. Pokud I proto na sebe dlouho nenechaly čekat titulky jako Look at all the Wednesday memes Twitter users love. Totální zacyklení hada, co požírá ocas sám sobě, aby tvořil další a další rychlekonzumovatelný obsah. 


Výsledek?

Taneční scéna nasbírala na oficiálním YouTube Netflixu za dva týdny 14 milionů shlédnutí a seriál Wednesday se během 12 dnů do dostal mezi pět nejsledovanějších seriálů v historii streamovací platformy. 

Moje (algoritmická) bublina nežila ničím jiným. A přesto celá moje rodina o seriálu Wednesday nikdy neslyšela. 

I proto mám plný inbox vzkazů od lidí, pro které je pojem Cottagecore úplnou záhadou. Přestože v mojí bublině byl všudypřítomný. 

Schválně to píšu v minulém čísle. Protože TikTok is the place where microtrends live most loudly and die most quickly, poznamenává Digital Fairy. Než jsme tenhle newsletter dopsala, byla moje bublina plná The Last of Us a po Wednesday neštěkl ani pes.


Buď Tom Cruise a nebo TikTok. A když nemáš nic, máš ještě Mastercard

Jak tedy uspět? Existují i jiné taktiky než virální hype. Ale dají se shrnout lakonickým: Když nemáš nic, máš ještě Mastercard.   

Když se koukneme na největší hity box office hity posledního roku, najdete tam jen čtyři vysvětlení pro jejich úspěch. 

  1. Pre-sociální-sítě superstar v čele. Tom Cruise (Top Gun: Maverick) nebo Brad Pitt (Bullet Train) mají ještě stardom Madonny. Ale ti, co přicházejí po nich, jako Miles Teller, si obrovskou popularitu už neměli šanci vybudovat. A ani mít ve světě subkultur nebudou. Proto(že) studia budou pořád obsazovat Cruise jako garanci dobrého výdělku pro zážitky určené masovému publiku. Přestože nejde nesouhlasit s citátem právě z Mavericka: The end is inevitable, Maverick. Your kind is headed for extinction.

  2. Pokračování série je stejným příběhem jako Pre-sociální-sítě superstar. Možnost opřít se o značku, kterou jste vybudovali před algoritmy použili Jurský Park, Top Gun, nebo cokoliv od Marvelu. Tahle strategie se postupně stává čím dál prominentnější, jak ukazuje graf z Digg - od roku 2000 sequels rostou raketovým tempem. Náhoda? Nemyslím si. Tohle využívají i videohry nebo knihy: 9 z 10 nejprodávánějších her jsou součástí frančíz. V NY Times Bestsellers boduje už asi stým rokem James Patterson. 

  3. Obří budget na marketing. The Hollywood Reporter ukazuje, že letos spendy letěly do výšky. Třeba Elvis dostal více než 75 milionů dolarů na reklamu, včetně milionové premiéry v Cannes. 

  4. Minions patří do stejného scénáře jako Wednesday: zapojili fandom do dění. Ze žlutých postaviček se tak na TikToku stal virální hit s 9 miliardami zmínek, a proto se jim podařilo obsadit 5. místo v box office hits. ➡️​ Washington Post se kampani Minions věnuje do detailu. 


 Z kultury se stal byznys. A tak sedí, co píše exAirbnb Lenny Rachitsky. Za úspěchem každé rostoucí firmy je jedna ze čtyř growth engines: Viralita, Placená reklama, SEO, Sales. A nejinak je to i v kultuře. 

  1. Viralita je příběhem o Minions, muzikálu Hamilton, facce Willa Smitha a nebo časopisu Paper s Kim Kardashian na obálce. Hype, o kterém najednou mluví úplně každý. Ale zmizí za pár dní nebo týdnů. A tak (pop)kulturní marketéři začínají nevyhnutelně souznit s Kurtem Cobainem: It's better to burn out than fade away.

  2. Placená reklama jsou film Elvis s obřím budgetem, nepo babies v hlavní roli, TV Nova a billboardy na magistrále.   

  3. SEO je v popkultuře dobře zajetá značka. Vogue, Národní divadlo. Hřebejk, Star Wars. Vyhrávají na setrvačnosti, stejně jako Tom Cruise a Mission Impossible. A proto vzniká tolik reboots: Gossip Girl, Cobra Kai, Gilmore Girls, Jurassic Parc. 

  4. Sales je v byznysová verze Svědků Jehovových, co chodí od dveří ke dveřím. Tady je to přesně zacílený algoritmus, který mi s mrknutím servíruje, co chci vidět. Můj feed na Netlixu, YouTube i TikToku. Sliding into my DMs.  

A co mladí tvůrci? Komunita - Autonomie - Equita

​Proto je pro filmy mladých režisérů, malá divadla, nebo začínající kapely tak složité se prosadit. Na první pohled mezi těmi čtyřmi strategiemi není nic, co by mohli využít. Ale doopravdy je.

Tím se vracím zpátky ke svaté trojici popkultury 3.0, kterou drivují algoritmy: Community - Autonomy - Equity

  1. Komunita / subkultura jako fandom, který akceleruje viralitu. Jako v Lego Ideas. 

  2. Autonomie jako možnost být (spolu)tvůrcem. Jako v Roblox Studio

  3. Equita jako možnost vydělat na tom, že se moje verze stane úspěšnou. Jako v XBox Fanchize


Komunita / subkultura jako fandom, který akceleruje viralitu byla strategií Bangeru.

Banger Adama Sedláka patřil mezi ty komerčně úspěšnější filmy minulého roku právě protože nasedl na fandoms hvězd, které si mladý režisér do filmu vybral. Rapper Sergei Barracuda, DJ Oliver Torr, modelka Džana Valjevac nebo návrhář Jan Černý mají. Ty mu dali stejný spin jako dali tiktokoví tanečníci Wednesday. Bylo o něm slyšet všude. Tak moc, že třeba MusicServer psal O filmu "Banger." je aktuálně hodně slyšet - spousta lidí hovoří o tom, že v nich skutečně nechal stopy. A tak se rojí otázky: není to jen klamavá bublina a přehajpovaná realita? Hmm, přehajpovaná realita znamenala, že byl Banger podle Box Office Mojo v Česku navštěvovanějším filmem než třeba House of Gucci nebo pokračování Matrixu. A odnesl si tak tržby skoro půl milionu dolarů. Mimochodem: Říkáte si, že jste o Sergei Barracudovi nikdy neslyšeli? Na Spotify ho poslouchá víc lidí než "absolutní českou slavici roku 2022" Lucii Bílou. 


Autonomie jako možnost být (spolu)tvůrcem využívají často interaktivní inscenace. 

Interaktivní hry od Divadlo Pomezí umožňují vytvořit komunity mezi diváky, dávají jim možnost stát se spolutvůrcem a šířit celý příběh dále.
Bandersnatch na Netflix byl jeden z prvních projektů streamovací platformy, který umožňuje divákovi aktivně rozhodovat o vývoji příběhu. Od té doby jich hodně přibylo.
Play Havel umožňuje divákovi rozhodnout se v jakém pořadí bude divadelní hru konzumovat. 
Brejlando využívá VR, aby (třeba) Dejvické divadlo dostali k až k vám domů. 

Equitou jsou díla mladých malířů, která nabírají na ceně.

Michaela Černá, Lu Jindrák Skřivánková, Patrik Kriššák, Antonie Stanová. Umělci, kteří v mojí bublině sbírají instantní liky a tím i hype. Čím častěji budou vidět, tím dražší budou. A pokud jejich díla vlastním, tak je to v mém zájmu jim liky pravidelně posílat. Mimochodem Limna AI naceňuje právě tyhle umělce jen o maličko levněji než legendárního Ivana Pinkavu.


Můj brácha studoval produkci na DAMU a tak se celé roky hádáme, jak má vypadat skvělé divadelní představení pro současnou generaci. On mluví o tom, co se děje na pódiu a já o tom, co se děje v hledišti. Jak už nechci sedět tři hodiny bez hnutí a doufat, že fronta na chlebíček nebude moc dlouhá. 

​Už ne půlroční čekání, monolog a Gatekeeping (5). Ale Komunita - Autonomie - Equita jsou jediným návodem pro menší projekty jak přežít ve světě, kde si nemohou dovolit Toma Cruise v hlavní roli.  ➡️ Nejlepší inspirací pro Komunita - Autonomie - Equita v praxi je Gaming.  

Rychle a zběsile 

Facka Willa Smitha? Banger? Elvis? Taky jste chvíli pátrali v paměti než jste si to spojili s minulým rokem? Není divu. Sociální sítě demokratizovali tvorbu obsahu, Creatorem může být úplně každý. Nejen Adam Sedlák nebo Steven Spielberg. A tak obsahu neubývá. Právě naopak.

  • Největší filmová star Audrey Hepburn ve své době točila dva filmy ročně.

  • Oprah vydala 182 dílů své televizní talk show ročně. 

  • Kim Kardashian dala 660 postů na Instagram. 

  • A Victoria Paris přidá na TikTok 22 000 videí ročně. 

Jsme zavalení obsahem. Spotify přidá denně 70 000 nových nahrávek, YouTube 30 000 videí. Teď najdete na YouTube 800 milionů videí a 51 milionů kanálů. Místo nabídky dvou filmů v kině na nás čeká celá netflixová databáze. Netflix teď nabízí 17 000 filmů. A všechny na první pohled vypadají takhle

A tak se jako diváci čím dál více:

  1. Spoléháme na algoritmy, aby nám vybírali, co budeme sledovat. Mrknutí Recommended for you mě nenechává chladnou. Na Spotify už dávno neposlouchám interprety, ale playlisty, co pro mě custom namixovali. Máme jen omezenou kapacitu na počet rozhodnutí, které denně zvládneme udělat a to poslední co chci je dělat je večer u Netflixu. 

  2. Necháme strhnout intenzitou hypu. Když mi Netflix po osmé nabídne Too Hot to Handle a ještě mám pocit, že o tom čtu v každém časopise, dám tomu šanci. 

  3. Spoléháme na frančízy / sequely. Star Wars jsou sázka na jistotu, stejně jako Tom Cruise. 

  4. Probíráme se obsahem rychleji. Díky formátům jako jsou YouTube Shorts nebo faktu, že písničky teď začínají refrénem. 

Výsledkem je, že naše bublinové trendy už vznikají primárně díky algoritmickému Recommended. Pokud už je na chvíli sdílíme, zmizí velmi rychle. A tak se nemohou stát ničím dlouhodobým, na čem budujeme identitu. (2)

Konec Generací

Proto je GenZ je poslední generací, kterou dokážeme popsat. Ty následující už nemají sdílenou kulturní zkušenost (vyjma věcí jako je Covid) a tím pádem ani tak jasné charakteristiky. 

Snahu popsat generace nahradí snaha popsat subkultury. Ty budou obsahovat příslušníky všech věkových kategorií a více než generační koncept, budou připomínat národy. Se sdílenými hodnotami, jazykem a prožitky. 
Hledáte, kam se kouknout pro inspiraci? Perfektní ukázkou subkultury, která už teď sdružuje bez ohledu na hranice je K-Pop. 

Co nástup subkultur znamená? 

  1. Přestaneme cílit demograficky. Konec "Žena 30-35 let z Prahy". Konečně.

  2. Přestaneme přemýšlet v generalizacích. Budeme cílit nejen na subkulturu Gamers, ale budeme ji rozdělovat na Gamers v Roblox / League of Legends / FIFA. 

  3. Přestaneme si myslet, že jediný mainstream je televize. Twitch’s peak concurrent viewership was already surpassing major cable networks like CNN back in 2018. 

  4. Přestaneme přemýšlet o followers a budeme hledat fandoms, pro které budeme tvořit filmy / knihy / výstavy. Jako LEGO a jejich LEGO Movie nebo filmy a seriály, které jsou pro určené pro fanoušky konkrétní videohry (Assasin's Creed nebo Uncharted), nebo uživatele aplikace (jako třeba Strava). Fandoms jsou totiž garancí vyprodanosti. (3). I proto budeme potkávat fandom skauty, kteří budou hledat dost velké skupiny, pro které se dá postavit nějaký produkt. 

  5. Budeme přemýšlet i v kontextu fandoms a komunitách a práci s nimi. O specifickém jazyce nebo kanálech (jako FB Groups, Discord, Reddit nebo privátní IG (9)). I proto budeme potřebovat někoho, kdo mluví jazykem dané subkultury. Více uslyšíme o ambasadorech, kurátorech nebo spolutvůrcích. 

  6. Každá subkultura, kterou vytáhneme do mainstreamu tím, že využijeme její prvky, ztratí autenticitu. A tak je budeme budeme nevyhnutelně ničit a hledat další neokoukané. (7) 

  7. Budeme čím dál více využívat kolaborace, které nám pomohou zasáhnout další subkultury. Perfektními příklady jsou Hype House, Ed Sheeran a jeho kolaborace s afrobeats, nebo LV x Supreme. 

  8. I proto skončí doba (stejně vypadajících) influencers, jak vysvětluje Ana Andjelic v newsletteru Amy OdellWhile the vibe may still be shifting, one thing it certainly includes is more TikTok and less Instagram. And a lot of people enjoy TikTok because they can escape the world of Instagram influencers showing off their clothes and and homes and perfect lives — something the Kardashians tapped into expertly while it was still on the upswing. Yet they haven’t had anywhere near the same impact on TikTok where, if you don’t want to see them, the algorithm will simply filter them out.

  9. Budeme muset být ještě rychlejší a flexibilnější v reakcích. Okno virality je kratší a intenzivnější. 

  10. Vyhodnocování bude složitější. Ještě budeme dojatě vzpomínat na atribuční modely. A možnost spočítat si počet použití #. 

  11. Výlet mimo bublinu bude na mnoha platformách žádaná Feature. Jako jsou Spotify playlisty, které mi servírují nové interprety. 

Polarizace jako vykřičník za větou


Když studie TikToku tvrdí, že 7 in 10 users believe TikTok communities have the power to create change in culture, tak myslím, že je to jen konzervativní odhad. I protože to není jen TikTok, který se vydal cestou kompletně personalizovaného feedu. Vydáváme se tam teď kolektivně. 

A tak je pro mě největší otázkou, nejen co si pustíme o dalších Vánocích, ale hlavně jestli se u toho nepohádáme, protože každý budeme přesvědčený o genialitě svého favorita. 

Subkultury jsou radikálnější než cokoliv na co jsme zvyklí právě kvůli hloubce přesvědčení o vlastní pravdě. A my ostatní jsme vůči nim radikálnější, protože nás překvapili ze zálohy. Netušili jsme, že jejich bublina existuje, natož, jak operuje a co ji motivuje. (6) 

Until the last couple of decades, it was pretty easy to ignore people who held beliefs you didn’t agree with, vysvětluje Patty McCormick v eseji na Not Boring. Věděli jsme, že fanoušci death metalu / čtenáři Blesku / vegani existují, ale mohli jsme je míjet zdálky. 

Teď ale do sebe narážíme silou MMA zápasníků. Lovebrand poznáš podle toho, že má hejtry, říká vždycky Matez. Ale teď jsme hejtry z podstaty úplně všichni. Právě protože jsme zamilovaní do svých bublin. It seems as if the default stance is that anyone on “the other team” is definitely wrong, potentially stupid, probably malicious, and maybe even criminal. 

Taky jsme si myslela, že se prezidentských voleb v textu o kultuře nedotknu, ale zase se vracím k tomu, jak je kultura jen odrazem celospolečenského dění.

Dáváme si vzájemně labely a technologie to ještě akcelerují. Tam, kde ještě nedávno znělo Pepa volil Klause, ale jinak je to v pohodě týpek, se kterým chodím hrát fočus, jsme se rozdělili do echo chambers, ze kterých si vzájemně posíláme vzkazy přes fórum na Novinky.cz. Těžko hledáme řeč. A nenávist se potom z online přelévá i do offline.

Tak držím palce nám všem, abychom příští léto tančili na jeden společný one hit wonder všude a všichni. A do té doby se pokusím si pravidelně resetovat algoritmy, browsovat v anonymních oknech a chodit na všechny myslivecké plesy, co v okolí najdu. Abych měla šanci ho poznat, až bude hulákat z Evropy 2. A nebo Twitche.  

---

Které startupy / projekty využívají toho o čem píšu? 

  • Českou platformu GoodGood založil Pierre Urban. Spojuje hudbu, architekturu a komunitní zážitek. 

  • Za HeroHero stojí Vojta Otevřel a přes tuhle verzi Patreonu můžete podpořit třeba Petra Máru. 

  • Britští Sofar Sounds vás pozvou na koncert na unikátní místo a pomohou vám objevit umělce, co teprve cool bude. 

  • Český Streambee dodává analytics pro Twitch streamers.

  • Culture Trip doporučují, kam se vydat v novém městě díky síti lokálních průvodců.

  • Letterboxd je GoodReads na filmy. 

  • Kanadský Wattpad je nejlepší místo pro fan fiction. 

  • Kinema vám umožní spustit si (legálně) vlastní kino. 

  • Rumunský Wocoo je komunitní Netflix. Watching movies becomes a social exchange, allowing you to watch shows and interact with your friends and communities around these shows. 

  • Geojam odměňuje fanoušky za interakci s oblíbenými interprety. Za body si potom mohou koupit třeba merch. V Advisory boardu mají Mariah Carey. Víc v NY Times.

  • Rumunský Tabook vám umožní sdílet knihovnu s kamarády.

  • Legální sampling umí Tracklib. Remix culture, ahoj. 

  • Epidemic sound nabízí legální hudbu pro Creators.

  • Inkitt pomáhá predikovat, zda bude knížka trhák. 

  • Soundtrap od Spotify je kolaborativní nástroj pro tvorbu hudby.

  • Indičtí GoNuts, TrueFan nebo CeleWish vám dodají custom vzkaz od vysněné celebrity. To samé umí i americké Cameo.

  • Fangage umožňuje interpretům být v kontaktu s fanoušky napřímo. 

  • NBA Top Shop jsou digitální collectibles. 

  • Big Hit Entertainment, label, který má pod palcem třeba BTS, spustil hned dva projekty, které staví na fanbase. Weverse Shop a Weverse. 

—-

Co ještě číst? 

  • TikTok vydal vlastní trend report pro 2023

  • Wait but Why vysvětluje nebezpečí Echo chambers. An Echo Chamber is what it sounds like. In an Echo Chamber, “Praising the object becomes a very cool thing to do, while saying anything bad about the object is considered an act of unredeemable blasphemy.”

  • NY Times a text o tom, proč všechny letní hity zní teď stejně. 

  • Decode vysvětluje niche culture na konkrétních umělcích. More than previous generations, Gen Z no longer care about fitting in with the masses or adhering to the status quo, instead they try to seek a deep understanding of who they are in order to connect with individuals that share similar interests.

  • Text Vanity Fair z roku 2011 popisuje kulturní změnu, která změnou není. Except for certain details (no Google searches, no e-mail, no cell phones), ambitious fiction from 20 years ago (Doug Coupland’s Generation X, Neal Stephenson’s Snow Crash, Martin Amis’s Time’s Arrow) is in no way dated, and the sensibility and style of Joan Didion’s books from even 20 years before that seem plausibly circa-2012.

  • Na trendovou studii o niche jsme upozorňovala už minule. 

  • Starší skvělý text Davida Chapmana Geeks, MOPs, and sociopaths in subculture evolution vysvětluje, že subkultury neustále umírají protože, že se dostanou do mainstreamu. Vychází z neméně skvělého textu Rao Venkateshe o dynamice pracovního prostředí. Before there is a subculture, there is a scene. A scene is a small group of creators who invent an exciting New Thing—a musical genre, a religious sect, a film animation technique, a political theory. Riffing off each other, they produce examples and variants, and share them for mutual enjoyment, generating positive energy.

  • Ana Andjelic podobně jako David Chapman mapuje různé kulturní stakeholders v kontextu fandoms. A také přidává kvadranty vibes / reality. 

  • David Chapman a jeho tabulka vývoje (sub)kultur.

  • Moje rok stará esej o tom, jak TikTok změnil hudební průmysl.

  • Můj text o Creator Economy. 

  • Jia Tolentino a How TikTok Holds Our Attention.

  • Detailní analýza vývoje filmů: od remakes až po sequels. 

  • Film And the king sad What a fantastic machine.

  • Zoe Scaman a jeji dva decky o fandoms jsou základ. 

  • Rex Woodbury a text o tom, jak médium ovlivňuje kulturu.

  • Vox explained o K-Popu se dá sledovat na Netflixu. 

  • Kompilace popculture moments jsou feedbackem, kolik nám toho uniká a přitom je to virální. 

  • NY Mag a jejich kulturní Approval Matrix za 2022. 

  • Objevovna je projekt, co vznikl v Akademii pro budoucí zakladatelky a Taťána tu dává tipy na kulturu i kreativitu.

  • Bonus na konec: KnotCandles vyrábí svíčky ve tvaru Národního divadla. 

Poznámky pod čarou 

(1) I proto se objevují případy lidí, co zjistili, že jsou LGBTQ+ díky feedu na TikToku.
(2) Slyšela jsem lidi odmítat syrské uprchlíky s tím, že "s námi nesdílí kulturu". Ehm. Myslím, že průměrná syrská holka, se mnou už teď sdílí víc kulturních referencí než autor toho výroku. A do budoucna se tenhle pocit ještě zintenzivní. 
(3) Fandoms jsou groupies na steroidech. Díky platformám jako je Discord nebo Twitter se mohou perfektně organizovat a (doslova) tak měnit, co si usmyslí. Fanoušci kapely BlackPink, nebo Justina Biebera hackují pravidelně YouTube algoritmus. Fanoušci K-Pop kapel se spojily, aby ponížili Donalda Trumpa během jeho kampaně v roce 2020. 
(4) Creators teď často optimalizují na algoritmy a ne na dlouhodobou hodnotu. Naskakují na to, co je zrovna #trending. Sound, formát, tanec nebo žánr. Mají tak větší šanci, že se jejich tvorba stane úspěšnou. Face it: kultovní filmy nebývají obvykle box office hits.  
(5) Jedním ze slov roku 2022 se stalo Gatekeeping. Gatekeeping popularizoval hlavně TikTok a popisuje situaci, ne když vám někdo lže, ale úmyslně zatajuje informace. Od firem, které zatajují dopady jejich aktivit, se nyní interpretace posunula i k nevinnému “kamarádka mi neřekla, kde koupila ten svetr”, nebo “značka nedala veřejně, kde a kdy bude jejich sample sale”. V kontextu módy se řešil hlavně Gatekeeping na téma, jak se dostat na přehlídku, která je určená jen pro odborné publikum, nebo do backstage. Vogue reporter Steff Yotka noted how even as attendance to shows has seemed to decrease, the crowds outside have done the opposite. “As fashion’s influence grows, a new generation of fans is taking fashion-watching into their own hands, píše VOX
(6) Jedním dechem přidávám studii, která tvrdí, že less users trusted the quality of content, the more likely they were to feel overloaded. 
(7) Text Davida Chapmana upozorňuje, že na každou subkulturu se nevyhnutelně nalepí mops and sociopaths. Mops, kteří ji rozředí a Sociopaté, kteří se na ní pokusí vydělat.  
(8) Scientic American na příkladech domů, kde žijeme ukazuje, že se mění právě ty vnější znaky, ale že vnitřní znaky (a touhy) zůstávají.  
(9) Facebook reports that as of 2021, 1.8 billion people use Facebook Groups every month. That number has grown by 28% since 2019. The number of daily active Reddit users grew by 44% in 2020 to 52 million. And the number of posts on the site was up by 52.4% year-over-year.

---

Předchozí díly seriálu o tom, že Svět je teď Niche najdete tady: O byznysu a o Influencerech

Text vyšel jako součást newsletteru. Archiv všech newsletterů je tady.